Co wpływa na cenę tekstu?
- On 16 września 2014
- 0 Comments
Co kosztuje najwięcej – sam tekst, umiejętności potrzebne do jego stworzenia, czy też inne elementy? Czemu warto zainwestować w dobrego specjalistę, zamiast powierzyć to zadanie pierwszej z brzegu osobie, która potrafi obsługiwać edytor tekstu? W dzisiejszym wpisie pokusimy się o udzielenie wyczerpującej odpowiedzi.
Współpraca
Zamawiając tekst, nie tylko kupujesz określony zestaw liter, słów i zdań, ale rozpoczynasz krótszą lub dłuższą współpracę z copywriterem lub agencją. Obejmuje ona między innymi spotkania, konsultacje i doradztwo, a także szlifowanie finalnej wersji tekstu na drodze kolejnych zmian i ulepszeń. Otrzymujesz dostęp do wiedzy specjalistów i ich czas, na który w ramach pracy nad danym projektem właściwie nie ma limitu. To kilka dni, albo tygodni zaangażowania – nawet, jeśli finalny efekt pracy to „tylko kilka kartek”.
Planowanie
Czasu poświęconego na przygotowania nie widać na kartce papieru, ale bez „odrobienia pracy domowej” tekst byłby marnej jakości. Pisanie często poprzedzone jest żmudnym przeczesywaniem sieci w poszukiwaniu informacji (jeśli tekst jest natury ogólnej) lub konsultacją albo nawet zamówieniem wstępnego materiału od zewnętrznego eksperta (jeśli to tekst specjalistyczny). Przed zabraniem się do pisania trzeba również dowiedzieć się więcej o specyfice określonej branży, a także o potencjalnych odbiorcach tekstu. Więcej o researchu w copywritingu przeczytasz tutaj.
Korekta
Możesz mieć święty spokój i nie przejmować się tym, że gdzieś na Twojej stronie są błędy. Tekst przechodzi korektę – zarówno redakcyjną, która polega na udoskonaleniu stylu przez niezależnego redaktora, jak i czysto techniczną, polegającą na eliminacji wszelkich możliwych literówek i niedociągnięć formalnych. Tekst przeznaczony do opublikowany w sieci jest przyjazny dla wyszukiwarek – zawiera odpowiednie słowa kluczowe (dobrane na podstawie narzędzi udostępnianych przez Google), w odpowiedniej proporcji.
Objętość i termin
Na finalną cenę tekstu niebagatelny wpływ mają także kwestie techniczne, takie jak objętość i termin wykonania zadania. Co do zasady, im krótszy termin, tym wyższa cena, jednak wielkość zlecenia ma odwrotnie proporcjonalny wpływ na jego koszt, co oznacza, że warto zlecić więcej tekstów jednorazowo.
Dlaczego warto zainwestować w niepospolity tekst?
– bo tylko taki ma szansę zadziałać, wywołując określony efekt u odbiorców – nie jest atrapą, która z pozoru wygląda dobrze, ale jej jedyną funkcją jest wypełnianie pustego miejsca;
– bo wpływa pozytywnie na wizerunek firmy, nie przynosząc jej opłakanej w skutkach kompromitacji;
– bo nie zmusza klienta do samodzielnego, żmudnego sprawdzania wszystkich zawartych w nim informacji i śledzenia błędów;
– bo jest dokładnie taki, jak powinien być, ponieważ poświęcono mu wystarczającą ilość czasu.